Activități și proiecte pentru adolescenți

de | sept. 9, 2022 | Noutati

Distribuiti acest articol

Educaţia prin activităţile extracurriculare urmăreşte identificarea şi cultivarea corespondenţei optime dintre aptitudini, talente, cultivarea unui stil de viaţă civilizat, precum şi stimularea comportamentului creativ în diferite domenii.

Activitatea extraşcolară este segmentul de educaţie, care asigură în mare parte transferul de cunoştinţe, acumulate de către elevi în cadrul programului standard de ore obligatorii (curriculum formal) în practică, ceea ce oferă elevului deprinderi practice de a implementa în practică cunoştinţele teoretice acumulate. Aceasta reprezintă un element prioritar în politicile educaţionale întrucât au un impact pozitiv asupra dezvoltării personalităţii adolescentului, asupra performanţelor şcolare şi asupra integrării sociale în general. Participarea la activităţile extracurriculare structurate, organizate de şcoli sau de diferite organizaţii nonguvernamentale sau companii se asociază cu rezultate pozitive în ceea ce priveşte dezvoltarea adolescenţilor: performanţă şi rezultate şcolare mai bune, o stare psihologică mai bună, incluzând un nivel de stimă de sine mai bun, mai puţine griji privind viitorul şi un sentiment redus de izolare socială.

Activităţile extracurriculare contribuie la gândirea şi completarea procesului de învăţare, la dezvoltarea înclinaţiilor şi aptitudinilor elevilor, la organizarea raţională şi plăcută a timpului lor liber. Având un caracter atractiv, elevii participă într-o atmosferă relaxantă, cu însufleţire şi dăruire la astfel de activităţi. Scopul activităţilor extraşcolare este dezvoltarea unor aptitudini speciale, antrenarea elevilor în activităţi cât mai variate şi bogate în conţinut, cultivarea interesului pentru activităţi socio-culturale, facilitarea integrării în mediul şcolar, oferirea de suport pentru reuşita şcolară, fructificarea talentelor personale şi corelarea aptitudinilor cu atitudinile caracteriale. Activităţile extraşcolare se desfăşoară într-un cadru nonformal şi au menirea de a valorifica timpul liber al elevilor într-un mod plăcut şi util, de a-l transforma într-o sursă educaţională, de a cultiva gustul pentru frumos.

Educaţia extracurriculară îşi are rolul şi locul bine stabilit în formarea personalităţii adolescenţilor. Ea urmăreşte identificarea şi cultivarea corespondenţei optime dintre aptitudini, talente, cultivarea unui stil de viaţă civilizat, precum şi stimularea comportamentului creativ în diferite domenii. Începând de la cea mai fragedă vârstă, copiii acumulează o serie de cunoştinţe punându-i în contact direct cu obiectele şi fenomenele din natură. Trebuinţa de a se juca, de a fi mereu în mişcare, este tocmai ceea ce ne permite să împăcăm şcoala cu viaţa. În cadrul acestor activităţi se deprind să folosească surse informaţionale diverse, să întocmească colecţii, să sistematizeze date, învaţă să înveţe. Prin faptul că în asemenea activităţi se supun de bună voie regulilor, asumându-şi responsabilităţi, copiii se autodisciplinează. Cadrul didactic are, prin acest tip de activităţi, posibilităţi deosebite să-şi cunoască elevii, să-i dirijeze, să le influenţeze dezvoltarea, să realizeze mai uşor şi mai frumos obiectivul principal al şcolii – pregătirea copilului pentru viaţă. Activităţile extraşcolare generează capital social şi uman şi constituie un mediu formator mai atractiv în afara contextului academic. Adolescenţii îşi formează identitatea prin dezvoltarea de abilităţi, descoperirea de preferinţe şi prin auto-asocierea cu alţii. Participarea la activităţi extraşcolare îi ajută pe adolescenţi să se înţeleagă pe ei înşişi prin observarea şi interpretarea propriului comportament din timpul participării la aceste activităţi. În plus, cercetările indică rolul important al activităţilor extracurriculare în dezvoltarea capitalului social în rândul celor care iau parte la ele.

Fundaţia Dana Voiculescu propune în această perioadă două proiecte desfăşurate cu Primăria Sectorului 2 şi cu Primăria Sectorului 3.
„Descoperirea abilităților vocaționale, primul pas către succes” este un proiect de testare vocațională, consiliere în carieră și internship pentru elevii din clasele a X-a și a XI-a din instituțiile de învățământ de pe raza sectorului 2, cofinanţat de Primăria Sectorului 2. 100 de liceeni vor avea șansa să se înscrie gratuit în acest proiect care vizează consilierea în carieră cu accent pe testarea vocațională și implementarea unor stagii de practică (internship) realizate la companiile partenere, în domenii precum: medicină, mediul de afaceri, psihologie, management turistic și hotelier, Horeca, juridic, jurnalism, marketing și comunicare, finanțe-bănci, resurse umane, arhitectură. Scopul proiectului îl reprezintă ghidarea liceenilor pentru identificarea drumului vocațional și transformarea pasiunilor în căi de urmat pentru viitoarea lor carieră, fiind un program care armonizează latura cognitivă a adolescentului cu cea afectivă, atitudinală și comportamentală.

Proiectul „De la VOCAŢIE, prin EXPERIENŢĂ, la PERFORMANŢĂ“, finanţat de Primaria Sectorului 3 prin fonduri nerambursabile de la bugetul local, se adresează elevilor din clasele a X-a și a XI-a, de la Colegiul Național „Matei Basarab” și de la Liceul Teoretic „Nichita Stănescu”, instituții aflate pe raza Sectorului 3, ca beneficiari direcți, precum și părinților acestora, ca beneficiari indirecți. 52 de elevi din cele două licee partenere vor participa gratuit la un proiect privind testarea vocaţională şi consilierea în carieră prin asigurarea accesului la resurse viabile şi consistente în vederea luării unei decizii responsabile şi asumate pentru studii şi carieră – 26 de elevi de la Colegiul Naţional „Matei Basarab“ şi 26 de elevi de la Liceul Teoretic „Nichita Stănescu“, câte 12 elevi din clasele a X-a şi 14 elevi din clasele a XI-a de la fiecare liceu.

Vă aşteptăm să aplicaţi şi să vă înscrieţi în aceste proiecte, dar şi în alte programe ale Fundaţiei Dana Voiculescu dând o componentă educaţională valoroasă şi eficientă unei activităţi extracurriculare care vă sprijină în parcurgerea pașilor demersului vostru aspirațional și formarea ca viitori lideri.