• Adolescenţii participanţi în proiectele educaţionale FEDEVO povestesc din experienţa lor în urma întâlnirilor cu specialiştii
Elevii de liceu care sunt puși în fața alegerii drumului profesional trebuie să își descopere abilitățile. Dacă află unde sunt, ce știu să facă și care sunt punctele lor forte, vor fi capabili să își aleagă corect meseria care să îi satisfacă cu adevărat.
Raportul „Investing Career Guidance” – realizat de Comisia Europeană, European Training Foundation, European Centre for the Development of Vocational Training, OECD (Organisation for Economic Cooperation and Development) și UNESCO arată că anual unul din patru tineri europeni se informează despre carieră și subliniază că activitățile de orientare vocațională au rezultate economice, educaționale și sociale pozitive pentru tineri.
Consilierea în carieră îi ajută pe liceeni în drumul lor spre a se descoperi. Un specialist vocațional este expert în a adresa întrebări, astfel încât adolescenții să poată contura ce își doresc de la viitorul lor, dar și domeniul cel mai potrivit pentru ei. Iată câteva întrebări pe care le pot primi: „Ce îți place să faci?“, „Ce activități te fac să te simți împlinit(ă)?“, „Care sunt aptitudinile tale?“, „În ce companie visezi să lucrezi?“, „Ce activități extracurriculare ți-au plăcut până în prezent?“, „Ce te motivează să înveți?“, „Cum depășești provocările?“.
În cadrul sesiunilor de orientare, pe baza obiectivelor pe termen scurt, mediu și lung, consilierul îî ghidează pe tineri în realizarea și implementarea unui plan de carieră cu scopul atingerii țelului propus.
„Încă de la prima întâlnire mi-au fost clarificate unele întrebări, și chiar puse altele, astfel încât mi-au fost ridicate la fileu o mulțime de idei valoroase. Unele lucruri le știam deja. Știam că alegerea unei cariere ar trebui să fie a mea, nu a părinților, însă spusă de un specialist și însoțită de sfaturi, teoria a devenit practică. De asemenea, testul de carieră a avut un rol extrem de important în decizia de a deveni profesoară, deoarece mi-a evidențiat aptitudinile pe care să mă bazez, iar acestea au fost exact cele de care aș avea nevoie în învățământ: educație elementară, socială, matematică, dar și minte logică“, ne-a povestit Cristina Surdeanu, elevă la Colegiul Naţional „Spiru Haret“, participant la proiectul implementat de Fundaţia pentru Educaţie şi Vocaţie (FEDEVO), în parteneriat cu primăria Sectorului 2, „Descoperirea abilităţilor vocaţionale, primul pas către succes“.
În demersul consilierii în carieră, un loc important îl are cunoaşterea de sine, care presupune identificarea şi analizarea aspectelor ce ţin de propria personalitate şi care influenţează alagerea şi succesul în carieră. Pentru a face alegeri adecvate şi eficiente pe piaţa muncii, a obţine un loc de muncă preferat și a practica profesia dorită, sunt necesare anumite calităţi, prin care pot fi atinse obiectivele stabilite.
Viitorul profesional este şi o „consecinţă“ a prezentului, în termeni de investiţie în educaţie, formare, dezvoltarea abilităţilor şi aptitudinilor personale, dar și formarea unei mentalități flexibile și adaptarea la mediul de piață.
„Testarea vocaţională a fost foarte interesantă, am reuşit să aflu destul de multe lucruri despre mine şi să scot la iveală părţi pe care nu am realizat până atunci că le-aş avea, dar în acelaşi timp a reuşit să îmi ofere o varietate de posibilităţi pentru viitorul meu la care nu m-am gandit până atunci, dar mi se par tot mai potrivite pe zi ce trece. Întâlnirea cu consilierul educaţional a adus claritate pentru viitorul meu prefesional“, ne-a spus Andrei Silviu Baiaș, elev la Colegiul Național „Școala Centrală”, participant în acelaşi proiect educaţional FEDEVO.
Perioada adolescenţei este decisivă în dezvoltarea personalității și a eului, iar specialiștii au misiunea de a ghida tinerii în atingerea potențialului lor maxim.
Ne propunem, alături de părinți și profesori, să susținem procesul educațional al adolescenților într-o manieră în care personalitatea și competențele lor sale să fie descoperite.